Головне управління з питань внутрішньої політики, преси та інформації
Четвер, 28.03.2024, 12.55.17
Вітаю Вас Гість | RSS




У Львові відзначили 50-річчя Воєнно-стратегічної операції "Анкадир" в період Карибської кризи 1962 року
1 січня 2012 року відзначили 103-ю річницю від дня народження С.Бандери.
Відбулась 5 звітно-виборча конференція Львівської обласної організації ветеранів
Відбулось засідання міжвідомчої комісії у справах увічнення пам’яті жертв воєн та політичних репресій
До сімдесятиріччя „Указу про переселення німців Поволжя”
Відбулося засідання Ради голів громадських об’єднань нацменшин Львівської області
20 червня відбулась нарада з відзначення Дня скорботи і вшанування пам’яті жертв Другої світової війни в Україні 22 червня
У c.Пикуличі (Республіка Польща) відбулось традиційне щорічне Свято української національної пам’яті.
18 червня, у селі Зашків відбувся молодіжний фестиваль «Зашків-2011», присвячений 120-ти річчю з дня народження полковника Євгена Коновальця
Висловлюємо співчуття з приводу смерті Президента Товариства „Ческа беседа у Львові” світлої пам’яті Євгена Топінки



Флот розбрату

5 квітня 1992 року Указом Президента України Чорноморський флот було оголошено українським. Проте не минуло й тижня, як 11 квітня президенти Росії та України призупинили дію указів про передачу Чорноморського флоту під юрисдикцію своїх країн.

Статус та умови тимчасового перебування Чорноморського флоту Російської Федерації на території України регулюються „Угодою між Російською Федерацією та Україною про статус і умови перебування Чорноморського флоту Російської Федерації на території України”, „Угодою між Україною і Російською Федерацією про параметри поділу Чорноморського флоту” і „Угодою між Урядом України і Урядом Російської Федерації про взаємні розрахунки, пов'язані з поділом Чорноморського флоту та перебуванням Чорноморського флоту Російської Федерації на території України”. Всі три угоди були підписані російською й українською сторонами 28 травня 1997 р. і вступили у силу у 1999 році.

Зазначені документи мають рамковий характер і при визначенні конкретних питань відсилають або до українського законодавства або до окремих угод між сторонами. Таких передбачено десять, зокрема, про умови спільного використання полігонів ЧФ РФ; про навігаційно-гідрографічне та гідрометеорологічне забезпечення мореплавства в Чорному та Азовському морях; про забезпечення безпеки польотів та аеронавігаційне обслуговування ЧФ РФ у повітряному просторі України; про реконструкцію існуючих та створення нових радіоелектронних об'єктів ЧФ РФ; про виділення радіочастот для ЧФ РФ; про участь ЧФ РФ у соціально-економічному розвитку м. Севастополя; про розрахунки з метою створення рівних соціально-економічних умов для громадян Росії на території України; про розрахунки за об'єкти, що використовуються спільно; про розрахунки за використання територіальних вод; про забезпечення екологічної безпеки та екологічного контролю.

Міністерство закордонних справ України уперше порушило питання про необхідність визначення процедури виводу ЧФ після завершення половини терміну узгодженого перебування. Росія відмовилась його розглядати, мотивуючи це тим, що час ще не настав. Формально, Росія мала на це право, однак обґрунтованою є і позиція України, згідно якої це питання не може відкладатись до 2016 року. На сьогодні визначення порядку і термінів початку виводу ЧФ РФ з території України – найбільш складна стратегічна проблема, для вирішення якої не існує готових рецептів. Зусилля у цьому напрямі мають бути зосередженні для створення сприятливого підґрунтя для її вирішення у майбутньому, зокрема шляхом врегулювання інших спірних питань. У контексті реформування ЧФ РФ та заходів пов’язаних з закінченнями терміну його базування на території України продовжуються заходи з оптимізації структури флотських підрозділів та скорочення особового складу.

Зокрема, найближчим часом планується скорочення чисельності працівників 91-го судноремонтного заводу(м. Севастополь, б. Стрілецька), переважна кількість яких є громадянами України (на сьогодні штатна чисельність підприємства складає 762 особи, планується залишити – 400). Крім того, очікується, що з 01.12.2009 військовослужбовці екологічної служби ЧФ РФ будуть переведені на цивільні категорії.

Через блокування з боку Росії юридично не врегульованими на сьогодні залишаються питання використання навігаційно-гідрографічного обладнання, реконструкції радіоелектронних об'єктів, розрахунків за використання територіальних вод та об'єктів, що використовуються спільно. Базовими угодами встановлюється, що, по-перше, порядок використання системи навігаційного-гідрографічного забезпечення плавання у Чорному та Азовському морях визначається окремою угодою (стаття 8 (5) Угоди про статус); по-друге, цією окремою угодою визначається склад об'єктів навігаційного-гідрографічного забезпечення ЧФ РФ, а самі ці об'єкти на відміну від інших об'єктів, що передаються в оренду ЧФ, використовуються спільно з Україною (додаток 2 до Угоди про розподіл); і, по-третє, плата за спільне з Україною використання навігаційного-гідрографічних об'єктів не входить в орендну плату за перебування ЧФ РФ і визначається окремо (стаття 3 Угоди про розрахунки).

Таким чином, відповідно до базових угод 1997 р. жоден об'єкт системи навігаційного-гідрографічного забезпечення на території України не може контролюватись Чорноморським флотом РФ на умовах оренди, максимальний рівень залучення ЧФ РФ до роботи цих об'єктів – спільне використання. Це відповідає законодавству України і визнається на міжнародному рівні Росією. Зокрема, Головне управління навігації та океанографії Міністерства оборони РФ, яке є органом, що відповідає за безпеку мореплавства в російських територіальних водах, в своїх „Повідомленнях для мореплавців” двічі – у 1996 та 1998 рр. – оголосило, що гідрографічне обладнання в країнах колишнього СРСР було передано цим країнам, і міністерство оборони Росії відповідальності за безпеку мореплавства в їх територіальних водах не несе.

Однак на практиці ЧФ РФ продовжує утримувати на території України цілу низку критично важливих для мореплавства у Чорному та Азовському морях навігаційного-гідрографічних об'єктів. Під контролем ЧФ РФ продовжує незаконно перебувати 83 об’єкта (у т.ч. 63 у межах м. Севастополя, 19 – в АР Крим; 1 - у м. Генічеськ). При цьому, під час останньої зустрічі робочих груп з питань навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства в Чорному і Азовському морях (відбулася 25.09.2009 в м. Одеса) представники РФ погодилися на конструктивне обговорення наявних проблем та налагодження взаємодії. Так, було розглянуто проект «Порядку взаємодії між ГС ЧФ РФ та ДУ «Держгідрографія України» (який планується погодити ближчим часом), вирішено у місячний термін надати російській стороні новий проект Угоди «Про НГЗ мореплавання в Чорному та Азовському морях», узгоджено перелік недіючих засобів навігаційного забезпечення (що планується до ліквідації) та відпрацьовані пропозиції з усунення розбіжності в нумерації та описанні навігаційно-гідрографічного забезпечення. Проте російська сторона відмовилася виділяти ДУ «Держгідрографія України» приміщення і площі на об’єктах ЧФ РФ, які повинні використовуватися спільно (47 район, бухта Стрілецька; будівля Гідрографічної служби на вул.. Суворова).

Ще однією проблемою у питаннях перебування ЧР РФ на території України є пересування російських військових по території України та порядок перетину ними державного кордону України.

13 серпня 2008 року Президент України підписав Указ №706/2008 „Про рішення Ради національної безпеки та оборони України від 13 серпня 2008 року. „Питання перетинання державного кордону України військовослужбовцями, військовими кораблями (суднами забезпечення) і літальними апаратами Чорноморського флоту Російської Федерації, який перебуває на території України". Указом уведено в дію відповідне рішення РНБО України та затверджений Порядок перетинання державного кордону України військовослужбовцями, військовими кораблями (суднами забезпечення) і літальними апаратами Чорноморського флоту Російської Федерації, який перебуває на території України.

Відповідно до пункту 1 статті 15 Угоди між Україною та РФ про статус та умови перебування ЧФ РФ на території України від 28 травня 1997 року, перевезення військ, осіб, які входять до складу військових формувань ЧФ РФ, озброєння, військової техніки та інших матеріально-технічних засобів ЧФ РФ усіма видами транспорту здійснюються з додержанням прикордонного, митного та іншого видів державного контролю під час перетинання українсько-російського кордону відповідно до чинного законодавства України. Указ Президента України №706/2008, як частина національного законодавства України, встановив відповідний порядок перетинання державного кордону України для сил та техніки ЧФ РФ. Таким чином, Указ Президента України №706/2008 повністю відповідає положенням базових угод з питань ЧФ РФ між Україною та РФ від 1997 року. При цьому слід відзначити, що відповідно до пункту 1 статті 6 Угоди між Україною та РФ про статус та умови перебування ЧФ РФ на території України від 28 травня 1997 року військові формування ЧФ РФ мають поважати суверенітет України, додержуватися її законодавства та не допускати втручання у внутрішні справи України.

Основними положеннями затвердженого Указом Президента України №706/2008 Порядку перетинання державного кордону України військовослужбовцями, військовими кораблями (суднами забезпечення) і літальними апаратами Чорноморського флоту Російської Федерації, який перебуває на території України, є такі:

- отримання командуванням ЧФ РФ, що дислокується на території України, дозволу Генерального штабу Збройних Сил України на перетин (вхід/вихід) державного кордону України військовослужбовцями, військовими кораблями (суднами забезпечення) і літальними апаратами ЧФ РФ у кожному конкретному випадку;

- обов'язкове інформування української сторони про наявність на військових кораблях (суднах забезпечення) або літальних апаратах ЧФ РФ, що перетинають державний кордон України, осіб, озброєння, боєприпасів і вибухонебезпечних речовин, військового майна та обладнання, що транспортується;

- перетинання військовослужбовцями ЧФ РФ державного кордону України по пред'явленню посвідчення особи військовослужбовця (військового квитка) або паспорта та після заповнення імміграційної картки;

- у разі порушення командиром військового корабля (судна забезпечення) або літального апарата ЧФ РФ згаданого Порядку, законів та інших нормативно-правових актів України служби державних контрольних органів України мають право вимагати від командира такого військового корабля (судна забезпечення) або літального апарата ЧФ РФ додержання законодавства України, а у разі невиконання зазначених вимог служби державних контрольних органів України невідкладно інформують про це МЗС та відповідно до статей 2 і ЗО Конвенції ООН з морського права 1982 року можуть від імені України вимагати від військового корабля (судна забезпечення) або літального апарата ЧФ РФ негайно залишити внутрішні води і територіальне море України або її повітряний простір.

Повідомчий механізм, як засвідчила практика його застосування протягом останніх восьми років, фактично дозволяв російській стороні безконтрольно пересуватися територіальними водами України, здійснювати перетин державного кордону України та переміщувати на кораблях та літальних апаратах ЧФ РФ вантажі та осіб через державний кордон України лише шляхом повідомлення компетентних органів України. Така ситуація, враховуючи останні події в Грузії, стала неприйнятною з точки зору забезпечення національної безпеки України. Українська сторона не мала належного контролю за діяльністю ЧФ РФ на території України, оскільки військовослужбовці російського флоту та вантажі ЧФ РФ, перетинаючи кордон України на кораблях та літальних апаратах ЧФ РФ за спрощеним порядком, фактично не ідентифікувалися компетентними органами України. При цьому російська сторона систематично відмовлялася надавати усю необхідну інформацію про екіпажі, осіб та вантажі, які перетинають державний кордон України на кораблях та літальних апаратах ЧФ РФ.

Указом Президента України №706/2008 від 13 серпня 2008 року відновлено дозвільний порядок перетину силами ЧФ РФ державного кордону України. Негативна емоційна реакція російської сторони на зазначений Указ Президента України, продемонстрована протягом останнього місяця, є безпідставною і не вмотивованою. Російська сторона повністю володіє інформацією щодо цього комплексу питань, особливо стосовно відповідних вимог базових угод з питань ЧФ РФ від 1997 року.

13 серпня 2008 року Президент України також підписав Указ №705/2008 „Про рішення Ради національної безпеки та оборони України від 13 серпня 2008 року „Про ситуацію навколо пересувань, пов'язаних із діяльністю військових формувань Чорноморського флоту Російської Федерації поза місцями їх дислокації на території України". Указом уведено в дію відповідне рішення РНБО України та затверджений Порядок узгодження з компетентними органами України пересувань, пов'язаних із діяльністю військових формувань Чорноморського флоту Російської Федерації поза місцями їх дислокації на території України. Проте, з боку представників ЧФ РФ продовжуються факти порушення вимог Указів Президента України №705 та №706 від 13.08.2008.

09.11.2009 р. відбулась постановка ракетного крейсера ЧФ РФ «Москва» до докового ремонту. У відповідності із вимогами «Керівництва по боротьбі за живучість кораблів» з 29 жовтня 2009 року організовано зняття з крейсера боєзапасу та транспортування його на склади зберігання.

Усього було вивантажено 60 ракет до корабельного комплексу «Форт» та 16 ракет до корабельного комплексу «Базальт». У період з 29.10. по 04.11. до 17-го арсеналу ЧФ РФ вивезено плавкраном, акваторією південної бухти, 45 ракет до КК «Форт» та 16 ракет до КК «Базальт».

До місця зберігання ракетного боєзапасу ЧФ РФ – 3413-тої ракетно-технічної бази (в/ч № 13189, м. Кара-Коба, р-н Сахарної головки) переміщення ракет з 17-ого арсеналу можливо здійснити лише сухопутним шляхом.

Протягом 3 листопада 2009 року МВС України тричі виявлено та задокументовано незаконне, у порушення Угоди між Росією та Україною про статус та умови перебування ЧФ РФ на території України, а також вимог Указу Президента України від 13.08.2008 №705/2008, переміщення територією міста Севастополь військової техніки Чорноморського флоту Російської Федерації.

Так, 3 листопада п.р. близько 6 год. 40 хв. на виїзді з 17-го арсеналу ЧФ РФ представниками правоохоронних органів України затримано колону військового транспорту ЧФ РФ у складі вантажного автомобіля “КрАЗ”
(№ 04-01 НМ 90 rus) із причепом (№ 11-15 НМ 90 rus), який перевозив
4 контейнери з ракетами, та автомобіля супроводження “УАЗ”
(№ 00-88 НМ 90 rus), у якому знаходився озброєний автоматом військовослужбовець.

Близько 9 год. 30 хв. зупинено тентований автомобіль “КрАЗ” (№ 05-51 НМ 90 rus) із причепом (№ОТ 11-53 90 rus), який під тентом перевозив контейнери. Близько 11 год. 50 хв. затримано вантажний автомобіль “КрАЗ” (№ 0332 НМ 90 rus) із причепом (№ОТ 11-14 90 rus), який під тентом перевозив вантаж (імовірно, 4 ракетні комплекси).

Зі слів супроводжуючих офіцерів ЧФ РФ, вантажні автомобілі перевозили ракети з крейсера “Москва” на військові склади флоту. Як заявив заступник командувача ЧФ РФ із озброєння та експлуатації озброєння віце-адмірал Афанасьєв у розмові із заступником начальника УМВС України у м. Севастополі Новіковим, ракети, що знаходились у причепі «КрАЗу» «становлять небезпеку, тому саме їх вивозять з корабля до арсеналу».

У результаті перевірки вказаних автотранспортних засобів інспекторами ДАІ УМВСУ у м.Севастополі протоколи щодо порушення правил дорожнього руху представниками правоохоронних органів не складались. Водночас, у військовослужбовців ЧФ РФ були відсутні встановлені законодавством України дозволи державних компетентних органів на перевезення автотранспортом вибухонебезпечних вантажів поза місцями дислокації підрозділів ЧФ РФ. На місті інциденту у російської сторони вилучено чотири недійсні дозволи УМВСУ у м. Севастополі на перевезення небезпечних вантажів.

Крім цього, за фактами невиконання російською стороною вимог Указу Президента України від 13.08.2008 №705/2008 Службою безпеки України складено відповідні акти про виявлені порушення з боку ЧФ РФ. Представниками СБ України також було роз’яснено військовослужбовцям ЧФ РФ положення Указу Президента України №705/2008.

Окреслений комплекс юридичних проблем, пов’язаних з тимчасовим перебуванням Чорноморського флоту Росії на українській території, є надзвичайно складним. Частина цих проблем може бути вирішена у рамках двостороннього переговорного процесу з Росією. Однак певна частина потребує міжнародного арбітражу, як юридичного, так і політичного.

Проблеми унормування використання ЧФ РФ до завершення перебування на території України, а також визначення порядку і термінів початку його виводу потребують міжнародного політичного арбітражу. Європейські країни, у тому числі, лояльні до Росії, зацікавлені у тому, щоб ситуація, яка склалась у серпні 2008 р. у відносинах між Росією і Грузією, не повторювалась. Країни ЄС і США готові поставити на порядок денний у відносинах з Росією її воєнну політику по відношенню до сусідів. Необхідно докласти зусиль, щоб донести до них українське бачення ситуації, що склалась, і переконати у тому, що ЧФ РФ – не тільки двостороння справа україно-російських відносин, але й важлива проблема європейської безпеки.

Богдан Онисько, політолог





Програма урочистостей з нагоди відзначення 68-ї річниці створення УГВР
У Львові відбудуться заходи з нагоди 50-річчя Воєнно-стратегічної операції «Анадир»
Програма проведення урочистих заходів з нагоди Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав та відзначення 23-ї річниці в
Програма заходів з вшанування пам’яті Ольги Басараб
Програма заходів з нагоди Дня Соборності та Свободи України, 93-ї річниці проголошення Акта злуки УНР і ЗУНР

Погода в Україні



Сайт розроблено:© Онисько Б.